Logo CuraMare thuis- en ouderenzorg.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Algemeen

Wie ondersteunt en vertegenwoordigt de cliënt?

Wie ondersteunt en vertegenwoordigt de cliënt?

Ondersteuning en vertegenwoordiging goed geregeld

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

De eerste contactpersoon

Bij aanvang van de zorg- en dienstverlening vraagt CuraMare aan u een eerste contactpersoon te benoemen. De eerste contactpersoon is iemand die u begeleidt en ondersteunt tijdens uw verblijf binnen CuraMare. De eerste contactpersoon is het eerste aanspreekpunt voor zowel uw familie, naasten en de zorgprofessionals van CuraMare.

Wie is de eerste contactpersoon?

U kiest zelf wie uw eerste contactpersoon is, dit kan uw partner, familielid of een vriend zijn. De eerste contactpersoon is niet automatisch uw wettelijk vertegenwoordiger als uw wilsonbekwaam bent of wordt.

Wat verwachten wij van de eerste contactpersoon?

De eerste contactpersoon ondersteunt u in verschillende situaties, waarbij de contactpersoon met u overlegt en waar nodig aan u toestemming vraagt. Hierbij kunt u denken aan de volgende situaties:
  1. het regelen van de dagelijkse praktische gang van zaken, zoals de aanschaf van kleding, boodschappen, toiletartikelen;
  2. het regelen van medicatie, hulpmiddelen en huishoudelijke taken;
  3. het begeleiden bij (ziekenhuis)bezoek;
  4. het ondersteunen bij activiteiten;
  5. is het aanspreekpunt voor de zorgprofessional en overlegt regelmatig met de eerstverantwoordelijk verzorger (EVV’er);
  6. is aanwezig bij gesprekken over uw zorg, zoals bij het bespreken van het zorgleefplan en bij multidisciplinair overleg;
  7. toetst of de zorg overeenkomt met uw wensen;
  8. is het aanspreekpunt voor familie en andere naasten en informeert hen over uw situatie, na overleg met u.

Welke gegevens delen wij met de eerste contactpersoon?

Als u een eerste contactpersoon benoemt, gaan wij er vanuit dat u akkoord bent met het uitwisselen van informatie met de eerste contactpersoon. Zo delen wij informatie over uw ziekte en welbevinden met de eerste contactpersoon.

De bereikbaarheid van de eerste contactpersoon

Wij verwachten dat de contactpersoon goed telefonisch en per e-mail bereikbaar is en dat wij in urgente situaties 24/7 contact met de eerste contactpersoon kunnen opnemen. Wanneer dit lastig te realiseren is, dan verzoeken wij u een tweede contactpersoon aan te wijzen. De tweede contactpersoon wordt geïnformeerd als de eerste contactpersoon niet bereikbaar is.

Wilsonbekwaam

Als u zaken, bijvoorbeeld rondom uw gezondheid, niet goed meer kunt overzien en beoordelen, dan is er sprake van (gedeeltelijke) wilsonbekwaamheid. Uw arts zal met u en de mensen om u heen het gesprek aangaan als er signalen zijn waaruit blijkt dat u niet meer goed in staat bent om uw eigen belangen te behartigen. De arts beoordeelt uiteindelijk of u niet meer in staat bent om de eigen regie te voeren, waarna de wettelijk vertegenwoordiger in beeld komt.

Wie is de wettelijk vertegenwoordiger?

De wetgever heeft in de wet bepaald wie een wettelijk vertegenwoordiger kan zijn. In artikel 7:653 BW is een rangorde bepaald:
  1. een curator of mentor;
  2. een schriftelijk gemachtigde;
  3. echtgenoot, partner of andere levensgezel;
  4. ouder, kind, broer of zus.
De wettelijk vertegenwoordiger is meestal iemand die u kent en uw belangen goed kan behartigen.

1 Curator of mentor

De rechtbank kan een curator of mentor benoemen. Bijvoorbeeld als u als cliënt geen naasten heeft of als u eerder in uw leven niet meer staat was om de eigen regie te voeren, door bijvoorbeeld hersenletsel. Een curator behartigt uw belangen rondom financiële zaken en beslist mee over de verzorging en behandeling. Een mentor behartigt alleen uw belangen op het gebied van verzorging en behandeling.

2 Schriftelijk gemachtigde

Op het moment dat u wilsbekwaam bent is het mogelijk om een schriftelijk gemachtigde te benoemen die uw belangen behartigt, als u dit zelf niet meer kunt. In een wilsbeschikking, levenstestament of andere schriftelijk document is vastgelegd wie uw belangen op het gebied van verzorging en behandeling behartigt als u dit zelf niet meer kunt. Het benoemen van de eerste contactpersoon bij aanvang van de zorg bij CuraMare is niet hetzelfde als het benoemen van een schriftelijk gemachtigde. Het benoemen van een schriftelijk gemachtigde verloopt bij voorkeur via de notaris.

3 Echtgenoot, partner of andere levensgezel

Als er geen curator, mentor of schriftelijk gemachtigde is, dan kan uw echtgenoot, partner of andere levensgezel uw belangen vertegenwoordigen. Bij andere levensgezel moet er wel sprake zijn van een duurzame gemeenschappelijke huishouding, hieronder valt bijvoorbeeld niet de vroegere buurman/vrouw.

4 Ouder, kind, broer of zus

Als er geen curator, mentor, schriftelijk gemachtigde of echtgenoot of partner is die uw belangen kunnen behartigen dan kan een ouder, kind, broer of zus u vertegenwoordigen. Ook hier geldt dat eerst de ouder, dan het kind en vervolgens een broer of zus in aanmerking komt. Heeft u geen kinderen of willen of kunnen zij u niet vertegenwoordigen dan kan één van uw broers of zussen als vertegenwoordiger optreden. Als er meer kinderen of broers en zussen zijn, dan beslissen zij in onderling overleg wie als wettelijk vertegenwoordiger optreedt. Als zij er onderling niet uitkomen, dan wordt door CuraMare één aanspreekpunt gekozen.

De taken van de wettelijk vertegenwoordiger

De wettelijk vertegenwoordiger handelt in uw belang en verplaatst zich in u, wat heeft u op dat moment nodig of wat zou u willen. De wettelijk vertegenwoordiger neemt namens u beslissingen. Om dit goed te kunnen doen is het nodig dat degene informatie over u krijgt. De wettelijk vertegenwoordiger heeft de volgende taken:
Daarnaast is de wettelijk vertegenwoordiger ook verantwoordelijk voor:

De bereikbaarheid van de wettelijk vertegenwoordiger

Wij verwachten dat de wettelijk vertegenwoordiger goed telefonisch en per e-mail bereikbaar is en dat wij in urgente situaties 24/7 contact met uw vertegenwoordiger kunnen opnemen. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij gesprekken met artsen of ingeval van specifieke zorgen of behandelingen, is een persoonlijk gesprek gewenst. Wij verwachten dat uw wettelijk vertegenwoordiger bij deze gesprekken in persoon aanwezig is.

De eerste contactpersoon en de wettelijk vertegenwoordiger

Het kan voorkomen dat de eerste contactpersoon ook gelijk uw wettelijk vertegenwoordiger is of dit later wordt. Is dit niet het geval dan stemmen de eerste contactpersoon en de wettelijk vertegenwoordiger onderling af over de praktische gang van zaken.
De contactgegevens van de eerste contactpersoon en/of de wettelijk vertegenwoordiger worden vastgelegd in het zorgplan. Wij verwachten van de eerste contactpersoon en/of de wettelijk vertegenwoordiger dat hij/zij wijzigingen in de contactgegevens tijdig aan ons doorgeven.

Financiële zaken

Als u uw financiële zaken niet meer zelf kan regelen dan kunt u hiervoor een schriftelijk gemachtigde aanwijzen (zie paragraaf schriftelijk gemachtigde), een inkomensbeheerder inschakelen of via de rechtbank een bewindvoerder laten benoemen.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u contact opnemen met maatschappelijk werk via de receptie van de woonzorglocatie of via maatschappelijkwerk@curamare.nl


Foldernummer: CML-15
Laatst bijgewerkt op: 21-03-2024


Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien