Bent u cliënt van CuraMare en ontvangt u zorg of andere diensten van ons? Dan is de cliëntenraad er voor u! Alle woonzorglocaties van CuraMare, CuraMare Thuiszorg en CuraMare Behandeling hebben een eigen cliëntenraad die de cliënten vertegenwoordigt. In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen, de WMCZ, is geregeld dat elke zorginstelling in Nederland een cliëntenraad dient te hebben. Daarom zijn wij er om uw belangen te behartigen. Cliënten, partners, familieleden of andere vertegenwoordigers kunnen lid worden van de cliëntenraad en daarmee invloed uitoefenen op het beleid van CuraMare.
Wat doet de cliëntenraad?
De belangrijkste taak van de cliëntenraad is om de gemeenschappelijke belangen van onze cliënten te behartigen. Dit betekent dat de raad speciaal voor u is opgericht. Via de cliëntenraad heeft iedere cliënt van de woonzorglocaties of van CuraMare Thuiszorg of van CuraMare Behandeling de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het beleid. De cliëntenraad krijgt door uw inbreng inzicht en adviseert het management en de raad van bestuur over verbetering van de invulling, uitvoering en de kwaliteit van zorg.
Wie zijn de leden?
De cliëntenraad bestaat uit cliënten, familieleden en andere vertegenwoordigers die bekend zijn met de dagelijkse gang van zaken op de woonzorglocaties, in de thuiszorg en in de behandeldienst. De leden werken samen en maken tijd vrij voor overleg.
Rechten en plichten
Om de belangen van cliënten goed te kunnen behartigen, heeft de cliëntenraad een aantal rechten, zoals het recht op informatie. Dat betekent dat de cliëntenraad goed geïnformeerd moet zijn over het reilen en zeilen van de organisatie. Daarom is er regelmatig overleg met het management. Verder mag de cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies geven aan de raad van bestuur over voor u belangrijke zaken. Uw informatie is dus onmisbaar voor een optimale kwaliteit en zorgverlening.
Hoe werkt de cliëntenraad?
Om goed te kunnen adviseren, hebben we uw informatie nodig. De cliëntenraadsleden houden daarvoor regelmatig contactmomenten op de locaties of u kunt ze via onderstaande contactgegevens benaderen. De cliëntenraad neemt uw informatie mee naar hun overleg met het management.
MANAGERS VRAGEN DE CLIENTENRAAD OM ADVIES,
BIJVOORBEELD OVER DE ZORGVISIE
De managers vragen de cliëntenraad om advies over uiteenlopende zaken, bijvoorbeeld over samenwerking met andere organisaties, financiën en over de zorgvisie. Voor belangrijke onderwerpen, zoals voeding, veiligheid, hygiëne, geestelijke verzorging, recreatie en ontspanning en de kwaliteit van de zorg zijn de managers zelfs verplicht om advies te vragen aan de cliëntenraad. Dit heet verzwaard adviesrecht.
Centrale cliëntenraad
Alle cliëntenraden hebben daarnaast elk twee afgevaardigden in de centrale cliëntenraad. Hiermee is de onderlinge afstemming van zaken en onderwerpen die àlle cliënten aangaan geregeld en houden de cliëntenraden elkaar op de hoogte van wat er speelt bij hen. De centrale cliëntenraad komt regelmatig bijeen. De ene maand voor een interne vergadering, de andere maand voor een overlegvergadering met de vertegenwoordiger van de raad van bestuur van CuraMare.
Contact met de Cliëntenraad
Kijk voor de cliëntenraad van uw woonzorglocatie, wie de leden zijn en hoe u hen kunt bereiken op
curamare.nl/watdoetdeclientenraad/contact